Jumaat, 18 Ogos 2017

Perkara Penting untuk menjadi Ketua/Pemimpin yang HEBAT

Mempunyai idea yang bagus, dan mengumpulkan satu pasukan untuk membawa konsep itu ke kehidupan adalah langkah pertama dalam mewujudkan usaha perniagaan yang berjaya. Walaupun mencari idea yang baru dan unik jarang berlaku; Keupayaan untuk berjaya melaksanakan idea ini adalah apa yang memisahkan para pemimpi dari usahawanBagaimanapun, anda melihat diri anda, apa sahaja umur anda, sebaik sahaja anda membuat PERKARA pertama yang menarik, anda telah mengambil langkah pertama untuk menjadi pemimpin yang kuat dan hebat.


Berikut adalah beberapa ciri penting yang perlu dimiliki oleh setiap pemimpin yang baik, dan belajar untuk memberi penekanan.





Kejujuran
Kejujuran adalah merupakan salah satu aspek penting dalam sesebuah perhubungan, tidak kira perhubungan percintaan atau pun sesama rakan sepejabat. Dalam menghasilkan Ketua atau Pemimpin yang HEBAT, kejujuran memainkan peranan yang sangat memberi kesan kepada sesiapa sahaja. Sekiranya Ketua menunjukkan tingkah laku yang jujur dan beretika, secara tidak langsung kumpulan anda juga akan mengikutnya.
Mempromosikan gaya hidup interoffice yang sihat, dan menggalakkan pasukan anda untuk memenuhi standard ini. Dengan menekankan piawaian-piawaian ini, dan memaparkannya sendiri, anda diharapkan akan mempengaruhi persekitaran pejabat menjadi ruang kerja yang mesra dan membantu.

Kepercayaan
Menyatukan kesemua orang pimpinan adalah penting untuk mewujudkan perniagaan yang teratur dan cekap, tetapi jika anda tidak belajar mempercayai pasukan anda dengan visi itu, anda mungkin tidak akan maju ke peringkat seterusnya. Penting untuk diingat bahawa mempercayai pasukan anda dengan idea anda adalah tanda kekuatan, bukan kelemahan. Memberikan tugasan kepada jabatan yang sesuai adalah salah satu kemahiran yang paling penting yang dapat anda lakukan ketika perniagaan anda berkembang.
Kunci kepada pembahagian kerja adalah mengenal pasti kekuatan pasukan anda, dan memanfaatkannyaKetahui apa yang paling disukai setiap ahli pasukan. Peluang yang baik adalah jika mereka mendapati bahawa tugas itu lebih menyeronokkan, mereka mungkin akan meletakkan lebih banyak pemikiran dan usaha untuk tugasan yang diberikan. Ini bukan sahaja membuktikan kepada pasukan anda bahawa anda percaya kepada mereka, ini juga akan membantu memberi masa tambahan kepada anda untuk memberi tumpuan tugas di peringkat yang lebih tinggi.
Komunikasi
Mengetahui apa yang anda mahu dicapai mungkin kelihatan jelas di kepala anda, tetapi jika anda cuba menerangkannya kepada orang lain dan dipenuhi dengan ungkapan kosong, anda tahu ada masalah. Jika ini adalah pengalaman anda, maka anda mungkin mahu memberi tumpuan kepada mengasah kemahiran komunikasi anda. Dapat jelas dan ringkas menerangkan apa yang anda mahu lakukan adalah sangat penting. Jika anda tidak dapat mengaitkan visi anda kepada pasukan anda,tidak akan semua berusaha ke arah matlamat yang sama.
Sikap positif
Anda ingin memastikan pasukan anda bermotivasi terhadap kejayaan syarikat yang berterusan, dan menjaga tahap tenaga semua pekerja. Sama ada itu memberikan makanan ringan, kopi, nasihat hubungan, atau sekadar jamuan ringan sekali-sekala di pejabat, ingatlah bahawa setiap orang dalam pasukan anda adalah seorang manusia. Simpan suasana pejabat dengan keseimbangan yang baik antara produktiviti dan kepuasan. Amalkan bersikap positif terhadap rakan sekerja dan juga pekerja di bawah pimpinan anda. Ini akan menghasilkan suasana yang positif di pejabat anda.
Apa yang dipaparkan ini hanya sebahagian kecil sahaja dalam menjadi Ketua/Pemimpin yang hebat, pucuk pangkalnya adalah terletak pada diri anda sendiri, ingin mencapai kemajuan anda perlulah bersikap rasional terhadap apa jua perkara yang berlaku terhadap anda. Ini bukan sahaja akan memberikan pandangan yang positif kepada anda tetapi secara tidak langsung akan memberi satu suntikan semangat kepada pekerja atau sesiapa sahaja yang berdekatan dengan anda. Ingat, jadikan pejabat anda sebuah tempat yang proaktif dan bukanya pasif.
Sekian.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan